Er wordt al lang over gesproken: het nieuwe werken. Sommigen organisaties waren er al mondjesmaat mee bezig, en konden snel schakelen. Andere bedrijven werden er plotseling mee geconfronteerd en zien het nog als een noodoplossing. Feit is echter dat door het Coronavirus het thuiswerken versneld raakt ingeburgerd. Bedrijven ervaren dat processen doorgaan. Thuiswerken zal na deze crisis niet meer weg te denken zijn. Maar ben je daar als werkgever op voorbereid?
Gezonde werkplek
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek. Of het nu op kantoor is, of thuis. Een goed ingerichte werkplek heeft hierbij prioriteit. Wat verstaan we daaronder? Voor een goede werkplek zijn de volgende zaken van belang: een verstelbare bureaustoel, tafel of bureau en een verantwoorde computeropstelling. Bij meer dan 2 uur beeldschermwerk volstaat de laptop niet, want het toetsenbord en beeldscherm moeten los van elkaar staan. Belangrijk is dus om met thuiswerkers in gesprek te gaan om de thuiswerkplek te optimaliseren. Met creatief denken kunnen er soms al snelle effectieve aanpassingen worden gedaan met goedkope oplossingen. Dit voorkomt klachten en zorgt ervoor dat je medewerker optimaal inzetbaarheid blijft. Maar met een goede werkplek alleen ben je er nog niet. Stimuleer je medewerkers daarnaast om een goede houding aan te nemen tijdens het werken, genoeg (micro) pauzes te nemen en in beweging te blijven. Zo pak je je verantwoordelijkheid als werkgever, waardoor medewerkers efficiënt en gezond aan het werk blijven.
Gemotiveerd en betrokken vanuit huis
Misschien nog belangrijker is het onderhouden van het contact met met je medewerkers en de medewerkers onderling. Het teamgevoel en betrokkenheid zal snel verminderen wanneer medewerkers collega’s minder vaak live zien. Zorg dat je medewerkers elkaar met regelmaat spreken en zien tijdens online meetings. Vraag hoe het met iedereen gaat. Denk na hoe het, naast functioneel ook leuk blijft. Organiseer bijvoorbeeld een digitale bedrijfsborrel, bedenk leuke challenges of gooi er af en toe wat humor in.
Ga bij de eerstvolgende bijeenkomsten op kantoor in gesprek met je medewerkers hoe ze deze periode hebben ervaren en wat eventueel verbeterd kan worden. Bespreek hoe je thuiswerken in de toekomst vorm gaat geven er van elkaar verwacht wordt. Want thuiswerken zal blijven. Bij crises of niet.
Heeft jouw bedrijf hulp nodig bij bij het vormgeven van ‘het nieuwe werken’? Onze arbeidsfysiotherapeuten en adviseurs kunnen hierin ondersteunen. Neem vrijblijvend contact op.