Uitval van werknemers is een gevoelig thema binnen iedere organisatie. Veel bedrijven en instellingen worstelen met het effectief aanpakken van verzuim. Begrijpelijk, want de problematiek is complex. Gezien de huidige ontwikkelingen is er wel voldoende reden om verzuim uiterst serieus te nemen:
- Het afgelopen jaar was ziekteverzuim op het hoogste niveau in tien jaar
- Werkgevers zijn in toenemende mate verantwoordelijkheid voor kosten en consequenties van verzuim en arbeidsongeschiktheid
- Eén dag uitval van een werknemer leidt al tot verlies van productiviteit en verhoogde kosten. Er is directe impact op het organisatieresultaat en -uiteindelijk- de levensvatbaarheid
- Werkstress en fysieke belasting vormen de twee belangrijkste oorzaken van verzuim in ons land.
Nogal wat organisaties proberen grip op verzuim te krijgen door ‘hard’ te sturen op verzuimreductie en vooral in te zetten op de snelle terugkeer van uitgevallen werknemers. Een te eenzijdige aanpak die op korte termijn weliswaar effectief lijkt maar uiteindelijk slechts beperkt effect heeft. Dit omdat er dan vaak voorbij wordt gegaan aan achterliggende factoren die verzuim veroorzaken.
Een organisatie die daadwerkelijk grip wil hebben op verzuim dient een integraal preventie – en verzuimbeleid te voeren. Hierin worden alle beïnvloedbare factoren van individuele werknemers meegenomen, zoals medische achtergrond, mentale en fysieke belastbaarheid, arbeidsomstandigheden en privé factoren. Ook de werknemers zelf worden op een positieve manier betrokken. Voor hen is participatie belangrijk, gezien de (toenemende) financiële pijn van arbeidsongeschiktheid.
Maar hoe introduceert u een dergelijk integraal verzuimbeleid? Waar te beginnen? Wat zijn uw prioriteiten? BAG NL kan hierbij ondersteunen. Meer informatie daarover vindt u hier.
Foto: created by yanalya – www.freepik.com